Bloggintresserade

7 juni 2014

Snigel jakt.

Hej på er ni som kikar in här!



Idag har jag och en granne varit på snigeljakt. Jag mest med kameran men hon var utrustad med en vass spade.

 Jag tycke inte att de ser så där väldigt trevliga ut och inte är de så snälla mot oss odlare heller.

Vi hittade en hel del trotts att hon hade varit ute en stund innan och plockar flera stycken.

Den här fulingen han sitter och äter på en liten blomma. Snigeln ser ut att tycka den är god.




Här är en fet snigel som nog har ätit en hel del.



Det kanske är den som ätit av morotsblasten hos min granne.

Iden lådan hittade hon 7 stycken som mumsade sig mätta på grannens blivande mat. Det där gillar inte vi.




Det finns ett medel som är ganska så effektivt. Det är små blåa korn som man strör ut på marken.Gärna runt tomten och sina odlingar. En granne här provar just det hur effektivt det är.


För att vi inte skall få en invation av dom måste vi alla göra vårt jobb med att döda dom. Även de små innan de hinner lägga ägg.
Det går inte att säga att jag har inga sett.
De kommer frampå kvällen  speciellt när det regnat och på marken där det är vått. vilket vi har många ställen där det är.
Har ni en öppen kompost så kolla där, de älskar den och där lägger de sina ägg. En klump med vita små ägg som små kulor.

De mesta sniglarna finns norr om parkeringen. Så jobba på med er jakt !!!!!!!!!
Det är viktigt. Även ni andra måste hålla koll.

Nu önskar jag er en fin Pingstdag och lycka till med jakten.
Kram Meta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar