Bloggintresserade

10 augusti 2013

Liljor.

Hej alla ni som kikar in här!

Den här gången tänker jag lite om liljor.

Jag älskar dessa vackra blommor. Här på kolonin har jag sett att det är många som har liljor. Stora ruggar med dagliljor i flera olika färger.
Även de vackra lökblommande stora liljorna.Och naturligtvis Krolliljan.















De här 5 liljorna blommar hos mig just nu.








Liljor är inga svåra blommor att odla.De som blommar från lökar bör man sätta så de inte står i vatten då finns risk för att de ruttnar.  Det enda som är lite tråkigt är ju att de drar till sig de röda liljebaggarna i mängd.

Det enda sättet som är effektivt är ju att klämma ihjäl dom, gör en runda varje dag så minskar de radikalt.
 Jag har testat att ha  2 msk. Tabasco i 1 l ljummet vatten, som jag sprutat på några gånger på försommaren. Tycker att det är mindre detta året av baggen.
Det är också bra att lägga grus under varje lilja och att inte röra  i jorden på hösten.

Några bra tips,. Har ni fler så hör av er!!!!

Däremot så är det knappt några baggar på dagliljan. Det är tur för de har massor av långa blad så här vore det jobbigt att rensa från baggar.Dagliljan växer i stora ruggar och har många blommor. Det är tur för en blomma håller inte mer än en dag.Därav namnet.



















Här kommer ett potpurri på både gamla sorter och nyare dagliljor.

















 Den gula liljan kommer jag ihåg från min mammas trädgård och även den i orange fanns i vår grannes.



Här  kommer två rätt nya färger för våra breddgrader
De är otroligt vackra.





Den ljusa är även dubbel.

















Det var ett axplock av alla liljor som finns här. Nästa år kanske jag kan presentera lite nya sorter.
Med de nya kolonisterna kommer det nya idéer







Visst kan man tycka att det ser lite skräpigt ut när de har blommat över. Att sätta höga växter bredvid eller bakom, som blommar senare gör att rabatten blommar längre.



Det var allt för denna gången vi ses snart igen.
Kram Meta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar