Bloggintresserade

6 augusti 2013

Stockrosor.

Hej alla vänner som kikar in!

Har tänk försöka fokusera på någon blomma lite då och då.
Idag har jag funderat lite över Stockrosen.

De är så otroligt vackra . Vi kan hitta dom lite var stans. Om de trivs så fröar de av sig och kan bli många














Den här mörkt vinröda har frösått sig själv, ägaren vet inte var den kommer ifrån.











En otroligt vacker färg .Den  är minst 2m hög och så vacker










 På en tomt inte långt därifrån hittade jag många olika färger på plantorna.





När jag fotade var en humla inne i blomman, när den kom ut var den full av frömjöl. Den hade svårt att ta sig iväg, vinglade fram.















Jag har två favoriter av de som jag kollade på, den här i Aprikos och den mörkt vinröda.


 Stockrosen är en tvåårig växt. Första året bildar den plantan och året därpå får den blommor på stängeln.
Jag skulle vilja ta en planta och pröva hos mig men då vet jag ju inte vad jag får för färg. Det vill jag ju veta så vi får se om jag lyckas pricka rätt om jag försöker.


Det finns ju frön att köpa, nu är inte frösådd min passion så.... Ja vi får se vad det blir.







Det finns en orsak till att jag inte har skaffat mig Stockrosor. Det är att de ofta är så fula i bladen.
Vad det beror på vet inte jag och inte de jag frågat på kolonin.

Är det någon som läser det här som vet så hör av er!!!!!!!!!
Kan jag förebygga det eller göra nåt under växtperioden. Då kommer jag att ha Stockrosor jag med,


Ha en fortsatt underbar sommar.
Kram Meta

1 kommentar:

  1. ycker verkligen att du ska fröså stockrosor om det inte finns plantor du kan få. Det är lätt ....har själv sått nya i år....så att de kan blomma nästa år. Sparar frö och sår när jag vill ha fler. Men jag har alltid haft många utom i år...så nu ska jag ha fler nästa år. Sedan är det rosrost de får ...om du googlar så hittar du mcyket om det ...jag har fått det på mina ett poar gånger på nio år . Man ska tillsätta benmjöl i jorden så uppstår inte rosten. En kollogranne rekommenderade det. och det hjälpte. Om du skulle få tag på frön på den mörka så skulle jag bli glad om du kanske kunder skicka. Jag har rosa och gula ...men jag hade en färg till som bara fanns där helt plötsligt. Men så stockroser nu ...de är så vackra.....Catarina /gränakullen

    SvaraRadera