Bloggintresserade

6 mars 2014

Ny månad och en vårkänning

Hej vänner!

Dagar läggs till dagar och det blir en ny månad som har blivit en ny årstid nämligen våren. Det är ju bara så härligt!

Mars månad innebär att det har varit Årsmöte här på kolonin.




Vi samlades till det i måndags, ganska mycket folk som borde varit flera,  kan man tycka. Det är ju nu vi väljer och bestämmer hur koloniåret skall vara. Det blev några nya i suppleanter i styrelsen, vi föryngrar lite och tar in ny kompetens till vår Hemsida.
Känn er välkommen båda två!







Vi brukar också ha någon som besöker oss med nyttig information. Så även denna gången. Det var Per Tjädermark från Nyströms trädgård.



Han pratade om upphöjda bäddar med torvblock. Det är inte så bra att gräva sig ner i leran, då blir det en blöt bassäng att odla i. Det känner vi nog till alla som har försökt.
Här fick vi då bra tips på nåt annat.

En hel del träd,buskar, rosor och perenn blommor fick vi tips på. De finns utlagda på  Tokarps Hemsida  alla sorter med namn och bilder.( eller kommer snart)
Några rosor han pratade om var Bonica och Astrid Lindgren. De har jag egen erfarenhet av att de är bra.









Härliga sommar bilder att glädjas åt.


Först kommer våren.
Idag gick jag en sväng genom området. Det var inte så mycket vår som jag trodde.
det mesta som blommar är snödroppen, Både små och stora ruggar.







Stora tuvor med vintergäck har kommit med, de lyser så fint bland blad och grenar.



Några lila krokusar hittade jag med.


Den lilla vita vårprimulan har också överlevt utan snötäcke.

Titta vad jag hittade....
En liten rosa blåsippa (den ser lila ut här)
Så söt den är.
Tidigare än den blå också.

Det var vårblommor det.
Här såg jag även lite andra växter som är på gång.
En stor tuva med röd vallmo.

 Några små toppar med löjtnanshjärtan









 Och några små försök av min nysatta rabarber.Funderar på om jag skall sätta en hink över så de blir riktigt tidiga.
Kanske skall vänta till nästa år, man ska visst inte skörda första året, utan låta den växa till sig.



Det här var min vandring idag genom kolonin.Nästa gång är det säkert mer på gång.
Hoppas ni alla får ett fint slut på veckan 
Kram Meta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar