Bloggintresserade

13 juli 2013

Rosor Rosor!

Hej och godkväll!
Idag har jag gjort en vandring i solen runt vårt underbara område.Jag förundras varje gång jag går här hur vackert det år och vad alla pysslar om sina hus och trädgårdar.
Det nästan syns dag för dag hur det växer.
Ni är sååå duktiga tycker jag och det gör oss alla så glada att vi får vandra runt och se det.



Vi har ju ganska så hård lerjord här. Blandar vi upp den och gör lite upphöjda lådor får vi otroligt bra odlingsbäddar.
Det är nog inte undra på att alla rosor älskar denna mark de ska ju ha lerjord.
Rosorna ger oss verkligen så mycket lön för mödan när de blommar så fantastiskt som i år..

Det finns både nya och mycket gamla sorter här på kolonin.














Den röda klätterrosen  "Flamentansen" är rätt vanlig här. Både som båge och att klä in väggar och verandor.


Vi har nu fått en ny favorit här och det är "Honungsrosen
Hybrida".
Den är ju bara sååå vacker med sitt blommflor, det är nog det mesta som varit någon gång nu i år.
















Bland buskrosorna är  den rosa med fyllda blommor "Maiden`s Bluch" mest vanlig.


Det finns en till rosa buske med lite mindre blommor. Den har ingen kunnat ge mig nåt namn  på.




















Alla buskar har så mycket blommor i år att det är svårt att välja ut endast en så det får bli några stycken.








Bland de mindre röda rosorna så är det nog ungefär samma rosor på de flesta tomterna.









Här är en vit liten buske så vacker och doftar så gott. Ägaren har inget namn på den.






Bland rabatt rosorna är nog "Astrid Lindgren" en av de vanligaste.
















Här är en underbar Gul ros mot den gula väggen












Med alla nya ägare kommer också ett nytt tänk när det gäller rosor.

Den här mörkt vinröda sammetsrosen är ny för i år här på kolonin.Den har lite olika skepnad  i de olika små buskarna. Den här är så blyg att den gömmer sin mitt bakom två kronblad som är lite rosa på baksidan.
"Burgundy Ice"




















 Det här är också en nyare sort här som heter "Tuscana Superb". Otroligt vacker med sina mörkt vinröda blommor och gula mitt.







Visst är det väl underbart att komma hem till en härlig rosportal.

Jag skulle kunna göra ett meterlångt inlägg med alla vackra rosor som finns här. Det får bli lite då och då istället.



Ha nu en underbar vecka på kolonin.
Kram Meta



3 kommentarer: